Cool Bananas er en underholdende spilleautomat utviklet av Random Logic, og er basert på historien om den gigantiske gorillaen King Kong, men med en helt unik vri – nemlig at den er Hawaii-inspirert. Ja, det høres kanskje merkelig ut, men vi kan ikke si annet enn at vi er imponert over kreativiteten til utviklerene som kom på denne idéen! Akkurat som i King Kong starter denne historien med at den gigantiske gorillaen rømmer fra fangenskapet i dyrehagen og stikker av med den vakre damen før han klatrer til topps i en av byens høyeste skyskrapere. Nå er det opp til deg og bananene å forhindre at gorillaen igjen blir tatt til fange.

Hvordan spiller man Cool Bananas

Cool Bananas har en tradisjonell utformning med 5 hjul, tre rekker og 25 valgbare linjer. I dette spillet handler det mest om å gjøre det bra i de enkelte rundene, da det ikke er noen heftige bonuser som kan hjelpe deg langt på vei. Du velger selv innsatsen per linje, og den starter på $0.01 og øker helt opptil $20. Det eneste man deretter behøver å gjøre er å trykke på start for å komme i gang. Man kan også velge auto-funksjonen dersom man ikke vil trykke start i hver eneste runde. I rundene med free spins vil spillet starte automatisk uten at man behøver å gjøre noe.

Bonus og symboler i Cool Bananas

Du kan utløse free spins dersom du får opp minst tre bananer på de linjene du har valgt å spille på. Du vil da få åtte free spins for hver banan – i tillegg dobles alle gevinster man vinner i disse gratisrundene. Jo flere bananer du får i løpet av en runde, jo flere free spins vil du få;

• Tre bananer gir  24 free spins
  • Fire bananer gir 32 free spins
  • Fem bananer gir 40 free spins

Man kan utløse disse små bonusrundene flere ganger i løpet av et spill, og totalt sett kan du få opptil 80 free spins ved hjelp av denne bonusen i løpet av et spill. 40 free spins er ganske bra med tanke på at gevinstene har potensialet til å doble seg! Det vil altså si at om du satser det høyeste beløpet per linje kan du vinne helt opp til 21.000 ganger innsatsen i hver eneste free spin. Det er en ekstremt høy gevinst, men hver runde vil også koste ganske mye!

Bananen er med andre ord “Scatter”-symbolet i spilleautomaten Cool Bananas.

Fra tid til annen vil du også støte på Mighty Monkey, eller spillets “Wild”-symbol, og denne kan erstatte alle de andre symbolene i spillet slik at du kan oppnå en vinnende kombinasjon. Det eneste symbolet Mighty Monkey ikke kan erstatte er banan. Det vil si at man ikke kan utløse bonusrunden ved å ha to bananer og en Mighty Monkey. Dersom du er så heldig å få to eller flere Mighty Monkey i en og samme runde vil den doble gevinsten!

Spillet har også flere symboler som har ulik verdi, men det er bananene og Mighty Monkey som er de to mest verdifulle og de mest sjeldne i spillet. Du vil som oftest få en av bokstavene eller tallene (A, K, Q, J, 9 og 10), som også benyttes til å sette sammen vinnende rekker med ulik gevinst. I spillet finner man også symbolene representert av den vakre damen, skyskrapere, kortstokken og solbrillene. Disse har høyere verdi enn bokstavene og tallene, men gir heller ingen bonus uten bananene eller Mighty Monkey symbolene.

Historien om King Kong

King Kong var en av de aller første monstrene i moderne filmhistorie og stammer fra den originale filmen fra 1933. Kjempegorillaen har blitt tatt i fange i sitt hjemland i Afrika, og blir fraktet med skip til New York hvor den holdes fanget i dyrehagen slik at alle skal få se den. Gorillaen får etterhvert nok av fangenskapet og bryter seg løs fra jernlenkene som holder han fast, før han klatrer opp i toppen av Empire State Building hvor han holder en uskyldig kvinne fanget. Deretter blir han angrepet av fly med maskingevær som prøver å få han ned fra skyskraperen. Til slutt makter han ikke lenger å holde seg fast, etter å ha blitt beskutt på over lengre tid, og han faller ned. Denne filmen var med å skape legenden om King Kong som senere har blitt et symbol på moderne filmhistorie, og har gitt inspirasjoner til mange andre kreative sjeler – blant annet skaperne av spilleautomaten Cool Bananas!

Våre tanker om spilleautomaten Cool Bananas

Denne spilleautomaten har en veldig tradisjonell utforming og spillopplevelse. Det er ikke så mye du kan gjøre utover å velge hvilke linjer du spiller på. Vi skulle gjerne sett at det var lagt til litt mer interaktive elementer i løpet av spillet for å gjøre det mer underholdende.

Cool Bananas har en RTP (Return To Player) på 94.5% og er derfor innen for normalen på tradisjonelle spilleautomater. RTP er et tall som viser hvor mye av det man spiller for som totalt sett blir gitt tilbake til spillerne i form av gevinster. Dersom et spill har lav RTP vil det si at man statistisk sett må betale mer før man kan forvente gevinst. Vanligvis ligger RTP mellom 92% og 97% på de fleste spilleautomater.

Cool Bananas har helt grei grafikk og spillopplevelse. Den skiller seg ikke spesielt ut sammenlignet med andre spilleautomater som har både bedre grafikk og mer innovativ spillopplevelse. Når det er sagt synes vi at selve historien er morsom og vi liker den kreative vrien med Hawaii-skjorter og bananer.

Totalt sett synes vi Cool Bananas er en bra spilleautomat med en morsom kreativ og kreativ vri på temaet, men den kunne gjerne vært mer interaktiv og hatt mer å by på. Generelt sett er gevinstene i spillet gode på grunn av bonusrundene hvor man kan vinne stort. Cool Bananas er en veldig tradisjonell spilleautomat og vil derfor falle i smak hos de som liker enkle og tradisjonelle spilleautomater. Den passer perfekt for de som ønsker å spille flere spill samtidig.